Merendeel Apeldoorn tevreden over hulp

APELDOORN – Een groot deel van de Apeldoorners die hulp of zorg krijgen via de gemeente is hier tevreden over. Dat blijkt uit een onderzoek door het bureau BMC. Maar inwoners van 26 andere gemeenten zijn positiever over de zorg die zij krijgen.

Meeste cliënten Wmo in Apeldoorn zijn tevreden

Nu de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) de verantwoordelijkheid is van de gemeenten, moeten zij elk jaar onderzoeken wat inwoners vinden van de hulp en zorg die wordt geboden. Net iets meer dan de helft van de 407 invullers van de vragenlijst had het afgelopen jaar een keukentafelgesprek met de gemeente.

Deskundigheid

In dat gesprek wordt bekeken wat voor hulp of zorg de inwoner nodig heeft. De manier waarop de medewerker van de gemeente luisterde, is driekwart van de mensen goed bevallen. Ook over de deskundigheid en het contact is een ruime meerderheid positief. Maar ongeveer de helft is tevreden over hoeveel hulp of zorg die persoon krijgt.

Over dat laatste is 26 procent zelfs (zeer) ontevreden. Volgens burgemeester en wethouders van Apeldoorn speelt daarin mee dat ruim zestig procent van de mensen die meededen aan het onderzoek huishoudelijke hulp krijgt. Dat is de lichtste vorm van hulp.

De groep inwoners met huishoudelijke hulp is overall eenderde van alle cliënten die de gemeente zorg of hulp geeft. Actie Daarnaast is er veel te doen geweest om de huishoudelijke hulp vanwege bezuinigingen hierop.

Volgens de gemeente was Apeldoorn daarbij bewust het doelwit van vakbond FNV die hard campagne voerde. Die ophef kan volgens de gemeente invloed hebben op het antwoorden.

Bron: De Stentor 22-09-2016