Zorgverlening gemeenten bijna allemaal onvoldoende

Gemeenten scoren gemiddeld een 5,1, blijkt uit de tussenresultaten uit het project Mijn Kwaliteit van Leven van patiëntenfederatie NPCF. Hierin geven ruim 11.000 cliënten aan wat de veranderingen in de zorg voor hen persoonlijk betekenen. Sinds januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het regelen van (thuis)zorg, ondersteuning en hulpmiddelen. Zij moesten daarbij flink bezuinigen.

Na cliënten een jaar ervaring hebben met veranderingen, zijn ze allerminst positief: slechts 2 op de 5 mensen denkt dat hun zorg in de toekomst betrouwbaar blijft. Tweederde zegt dat zij ondanks hulp zich toch beperkt voelen. 

Slecht contact
De helft van alle cliënten die hulpmiddelen, (thuis)zorg of mantelzorgondersteuning zoeken, krijgt naar hun oordeel niet de best passende hulp, omdat deze in hun ervaring niet beschikbaar of te duur is. Het negatiefste zijn de deelnemers over het contact met de gemeenten. Van de gemeenten waar minimaal 50 mensen meedoen aan het onderzoek, scoren alleen  Haarlemmermeer, Tilburg en Deventer een 6-. De andere 53 gemeenten scoren lager. Onderaan staat Almere: de gemeente haalt niet hoger dan een 4. De deelnemers bestaan uit mensen met een beperking, ouderen die ondersteuning krijgen en mantelzorgers. Zij beoordelen in het langjarige onderzoek hun kwaliteit van leven en in hoeverre zij beschikking hebben over passende hulp en hulpmiddelen. 

Hinder
,,Te veel mensen ervaren hinder van het feit dat zij niet beschikken over passende hulp of hulpmiddelen,” zegt directeur Diane Veldman van de NPCF. Ze adviseert gemeenten om meer maatwerk te leveren. Ook worden cliënten worden volgens Veldman nog te vaak verrast op een onverwacht hoge eigen bijdrage. ,,Dan loopt het gesprek goed, maar blijkt achteraf de cliënten veel moeten bijbetalen.” Die ervaringen sluiten aan bij het nieuwe rapport van de Nationale Ombudsman, die ook concludeert dat mensen onvoldoende informatie krijgen: de rekening komt vaak pas maanden later, als de hulpverlening al loopt. 
Veldman pleit voor één duidelijk aanspreekpunt bij de gemeente, die is ingewerkt in de dossiers van cliënten.

Bron ANP/de Stentor 29 maart 2016